hajszoltregio
Men
 
Srgsen nzz krl !!!

Eu plyzatot ksztk rszre az albbi linktrat knljuk segtsgnek:

1. GVOP :

www.gkm.hu   www.nfh.hu   www.kutatas.hu www.itkht.hu www.mvf.hu  www.rtk.hu  www.mfb.hu  www.ith.hu

2.AVOP:

www.nfh.hu  www.fvm.hu   www.aik.hu 

3. HEOP:

www.nfh.hu  www.esf.hu  www.omai.hu  www.fmm.gov.hu  www.om.hu  www.eszcsm.hu 

4.KIOP:

www.kvvm.hu  www.nf.hu  www.gkm.hu

5. ROP : 

www.nfh.hu  www.nth.hu  www.kdrfu.hu  www.norda.hu  www.eszakalfold.hu www.delalfold.hu   www.westpa.hu  www.ddrft.hu www.kozpontiregio.hu

 
Pr j oldal
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
TANULMNYOK / CIKKEK
TANULMNYOK / CIKKEK : Szab Lajos

Szab Lajos

  2005.12.13. 11:38

Megjegyzsek a szocilis kpzsek rendszere s a szemlyes gondoskodst nyjt szocilis intzmnyekben foglalkoztatottakra vonatkoz kpestsi elrsok kapcsn

Megjegyzsek a szocilis kpzsek rendszere s a szemlyes gondoskodst

nyjt szocilis intzmnyekben foglalkoztatottakra vonatkoz

kpestsi elrsok kapcsn

 

Bevezets

A 80-s vek msodik felben, amikor a szocilis kpzsek kialaktsa megindult, s lendletet vett a folyamatosan differencild szocilis elltrendszer fejldse, kzenfekv volt sz-munkra az, hogy egy jl artikulld kpzsi rendszer tudja csak biztostani a szocilis  feladatok elltshoz szksges szakmai ismeretek s kszsgek megalapozst. Ez sztnztt minket arra, hogy a szocilis kpzsek klnbz szintjeit munkljuk ki igazodva a hazai oktatsi rendszer strukturjhoz / gy jelent meg a szocilis asszisztens kpzs, a fiskolai s egyetemi szint szocilis munks, valamint a szocilpedaggus kpzs/. Mikzben a kpzsre ersen hatott az angolszsz szocilis munks kpzsi modell, amely nyomn egy „ltalnos szocilismunks kpzs” nyert trt, a kibontakoz magyar kpzsi rendszer hrom lnyeges ponton is eltrt az angolszsz minttl -  elssorban abban, hogy a magyar felsoktatsi struk-trbl kvetkezen a fiskolai s egyetemi kpzsi szintek nem illeszkedtek egy ktlpcss kpzsi rendszerbe, s a szocilis kpzsek alakti a mai napig adsak maradtak annak korrekt kimunklsval, hogy mit is jelent az alkalmaz szmra az, hogy valaki fiskolai vagy egyetemi szinten kpzett szocilis munks / az j felsoktatsi kpzsi rendszerben a BA- MA szintek viszonynak tisztzsa az alkalmazsi felttelek s kompetencik egybe-vetsvel mg inkbb srgetv teszi ennek tisztzst/. A magyar kpzsi rendszer abban is eltrt, hogy a nmet kpzsi modell hatsaknt beemelte a szocilis kpzsek rendszerbe a szocilpedaggus kpzst, amely szintn tarts bizonytalansghoz vezetett a kt kpzsi irny – a szocilis munks s szocilpedaggus – viszonyt s alkalmazsi mozgstereit illeten

/ mra mr jl lthat, hogy a szocilis szakmn bell ez a tisztzatlansg egyre mlyl konfliktusokhoz vezetett/. A harmadik jelents eltrs a szocilis asszisztens kpzs megje-lense, amely alkalmazsi-kpestsi kvetelmnyeiben jrszt azt a szintet fedte le, amely az angolszsz BA-ben jelenik meg,  s egy olyan „kvzi szocilis munks” felksztst prbl nyjtani, amely nyomn a szocilis asszisztens tevkenysgi kre s kompetencia hatrai nagyban elmosdnak, mikzben lthattuk azt a tendencit, hogy a szocilis asszisztens kpzsek „felfel nyomulva” prbljk megersteni helyket a kpzsi-alkalmazsi piacon

/ a kezdeteknl jelen lv amerikai szakrtk nem is rtettk, hogy mit is akarunk  a szocilis asszisztens kpzssel, mikzben a mi fantzinkban a kvalifiklt szocilis munks knyke mgtt 2-3 szocilis asszisztens sernykedett „mini-szocilis munksknt” kiszolglva t/.

Mikzben a kpzs terletn klnbz rdekeltsgek mentn e kpzsi trekvsek a tisztzatlansgok ellenre tovbb ersdtek, a szocilis elltrendszer differencildsa nyomn a szocilis gazatban jelents munkaerpiaci mozgs jelentkezett. Ez hozta magval az alkalmazsi-kpestsi felttelek fellazulst azzal indokolva, hogy mivel nincs elegend kpzett szocilis szakember, ebben az  tmeneti korszakban az alkalmazsi feltteleket flexibilisebben kell kezelni, msrszt a terleten dolgoz nem szocilis kpzettsggel rendelkezk megtartsa a szocilis gazatban  a mkdkpessg megrzshez elenged-hetetlen. Ez a szakmapolitika vezetett el ahhoz, hogy nem tmasztottak szigor kvetel-mnyeket az adekvt kpests megszerzsre, st az alkalmazsi-kpestsi kvetelmnyek tlzott szlestsvel, s a nem szocilis kpzettsgek szmra nyitva hagyott alkalmazsi lehetsgekkel egy olyan helyzetet teremtettek, amely kedveztlenl hatott a szocilis munka minsgnek alakulsra, s napjainkra ahhoz vezetett, hogy a kvalifiklt szocilis munksok j genercija egyre inkbb kiszorul sajt alkalmazsi terepeirl.  A helyzet konzervlshoz nagyban hozzjrult az 1/2000-es SzCSM rendelet, amely tovbb rontotta a szocilis szakem-berek pozciit. Jl lthat az, hogy hogyan legitimizlta ez a rendelet a mentlhigins kp-zsekbl kikerlk beszivrgst a szocilis gazatba, hogyan adott teret a munkaer piacon elhelyezkedsi nehzsgekkel kszkd ms szakmknak /ld. mvelds szervez, teolgus, pedaggus, szociolgus, stb./, s hogyan nyitott kiskaput az nkormnyzatoknak ahhoz, hogy kvalifiklt szakemberek helyett alacsonyabb vgzettsgekkel tltse be a mg egyltaln ltez helyeket. Nem meglep, hogy a szocilis ellts szakmaisga, s a szocilis szakmk presztzse snylette  meg leginkbb ezt az elhibzott szakmapolitikt.

Vilgosan lthat az, hogy a kpzsi rendszer s az alkalmazsi – kpestsi felttelek jragondolsa elkerlhetetlen. Miutn a kpz intzmnyek lnyegi feladata az, hogy

az alkalmaz szakmai ignyeihez igazod korszer kpzsi rendszert alaktson ki, rdemes megnznnk azt, hogy milyen kpzettsgek fedik le az elltsi feladatokat, milyen szakem-berekre van szksg az alkalmazs egyes terepein, s milyen irnyokban szksges a meglv kpzseket tovbbpteni. Ehhez az elltrendszer mentn haladva tekintjk t az egyes szocilis kpzettsgeket egybevetve az 1/2000-s s annak mdostsai nyomn megfogal-mazod ajnlsokkal.


 

I.                   Szocilis kpzettsgek meglv rendszere

 

A 6/2001-s SZCSM rendelet ttekintst nyjtva a szocilis alapkpzsekrl az alkalmazsi terletek s a kpzsi kvetelmnyek mentn lehetsget knl arra, hogy els lpsknt kritikusan megvizsgljuk azt, hogy e kpzsek mit is knlnak az alkalmazk szmra. Ezt bvtjk ki a felsoktatsban jelenlv szocilis kpzsekre vonatkoz szrevteleinkkel.

 

Szocilis gondoz-pol kpzs: a szocilis alapkpzsek kzl ezt a kpzst tekint-hetjk a legjelentsebb s legnagyobb volumen kpzsnek. Alkalmazsi mozgstere rinti a szocilis alapelltsok legtbb terlett. Kialaktsa sorn alapveten a terleti gondozsi rendszerben megjelen gondozsi feladatok lltak a figyelem kzppontjban s ennek megfelelen ez a kpzs legjobban a hzi segtsgnyjts tern add feladatok elltsra kszt fel. A szocilis gondozk alkalmazsa szintn kzenfekv a szocilis tkeztets mkdtetsben, hajlktalan elltsban, utcai gondozsban. Jelents arnyban alkalmazst nyertek a bentlaksos otthonokban is, ahol alkalmazsuk korltja az polsi feladatok elltsa sorn felmerl szkebb – csak alap gondozsi, polsi feladatok elltsra jogost felkszltsg /e krdst ksbb az alkalmazsi terletek bemutatsnl mg rintjk/. Relis trekvs az, hogy ltalnos iskolai vgzettsggel lehet e kpzsbe bekerlni, s fontos a munkamelletti s munkanlkli tkpzsi programokban val megjelense.

 

Gerontolgiai gondoz:  tekintettel arra, hogy a szocilis alapelltsban jelentkez gondozsi feladatok jelents sllyal az idsek elltst rinti, koncepcionlisan is elreviv kpzsfejleszts egy ilyen gondozsi specializci bevezetse. Az idsekre vonatkoz tbblet ismeretek nyjtsa, a gerontolgiai gondozsi-polsi feladatok mlyebb ismerete nagyobb gondozi nllsgot, kompetencit biztost. Relis az, hogy ez a magasabb kpzsi szint rettsgihez kttt s fontos elrelps az is, hogy a szocilis gondoz – pol kpzsre plve szakmai fejldsi lehetsget knl, s olyan specilis feladatokra is felkszt /pl. terminlis gondozs/, amelyre e szakterleten nagy szksg van. Clszer lenne a kpzs befogadsi kritriumaknt az rettsgi mellett meglv egszsggyi poli vgzettsg elfogadst is  megjellni – ez segten az idsgondozs tern a szocilis s egszsggy elltsok szakmai integrcijt  /a kzpfok egszsg-gyi kpzsek tern ugyan ltezik geritriai szakpol kpzs, de ez inkbb krhzi praxishoz kttt s nem elterjedt, ugyanakkor az ltalnos pol kpzsek kevs gerontolgiai ismeretet nyjtanak/. Meggondoland az is, hogy ezt a kpzst gerontolgiai szakgondoz kpzsknt nevestsk. A gerontolgiai gondoz nagyobb nllsga mellett a hzi segtsgnyjts terletn az polsi-gondozs feladatok elltsnak szakmai kontrolljt is kpviselheti a szocilis gondoz-pol teamen bell.

 

Szocilis gondoz s szervez: a szocilis alapelltsi feladatok kapcsn ez a felsfok szakkpzs elssorban a kisteleplsi ill. kistrsg trsulsokban szervezett gondoz szolglatok szervezsi-irnytsi szerepkrben jelents, de mint rszegysg vezet fontos feladatot lthat el a terleti gondozsi kzponthoz integrlt alapelltsi egysgben /szocilis tkeztets, hzi segtsgnyjts irnytsa, nappali elltsban idsek klubjnak vezetse, hajlktalan szll rszlegvezetje, utcai gondozs szervezje/. J kezdemnye-zs az, hogy HD program keretben rettsgivel rendelkez szocilis gondoz-pol rvidtett programban elvgezheti. Kvnatos lenne az, hogy HD program keretben kzpfok egszsggyi – poli kpzettsggel rendelkezk is elvgezhessk.

 

Azt mondhatjuk, hogy a szocilis gondoz-pol, gerontolgiai gondoz, szocilis gondoz- szervez kpzsi v a szocilis alapellts terletn a gondozi tevkenysg kpzsi httereknt adekvt s jl tgondolt rendszert kpvisel.

 

Szocilis asszisztens: megtlsnk szerint a szocilis asszisztens kpzs koncep-cionlisan a szocilis kpzsek egyik legvitathatbb eleme. Ha nem vesszk kzbe a kpzsi anyagot, akkor az az elkpzels tnik kzenfekvnek, hogy a szocilis asszisztens a kvalifiklt szocilis munks segtje, s olyan rszfeladatokat lt el, amelyek rszben tehermentestik, rszben pedig kiegsztik, segtik a kvalifiklt szocilis szakember munkjt. Ha analgiban gondolkodunk, akkor az egszsggyi terleten jelenlv asszisztensek munkjt nzve azt ltjuk, hogy jelents mrtkben adminisztrcis, adatkezelsi munkt vgeznek, mederben tartjk a rendelsek kliensforgalmt, elkszt, kisegt munkt vgeznek a beavatkozsokhoz /rendelintzeti asszisztensek/ ill. specilis rsztudsukkal diagnosztikai tmpontokat nyjtanak /pl. rntgen asszisztens, EKG, EEG asszisztens, szvettani asszisztens, citolgiai asszisztens, stb./. Az lehetne a vrakozsunk, hogy a szocilis asszisztens szocilis adminisztrcis, gyviteli, gyintzsi feladatokat lt el ill. olyan kliensforgalmat segt informcis, recepcis funkcit, amely elkszti, segti a kvalifiklt szocilis szakember munkjt. A kpzsi tartalom s az alkalmazsi felttelek kapcsn azonban azt lthatjuk, hogy a szocilis asszisztens feladatkreknt az itt vzolt tevkenysgek csak a tevkenysg egyes elemeiknt jelennek meg, s a kpzsi trek-vsekben egy operatv segt szerepkrre val felkszts jelenik meg esetviteli feladatok elltsval, csoport s kzssgi munkban rsztvev segt szerepekkel /br mindentt odateszik azt a megjegyzst, hogy a szocilis asszisztens mindezt a kvalifiklt szocilis szakember irnytsval vgzi/. Mikzben a szocilis asszisztens kpzsek nem tudjk artikullni a szocilis asszisztensek sajt tevkenysgi specifikumt, tmossk a kpzsi tartalmakat, kompetencia hatrokat, s az alkalmazsi-kpestsi kvetelmnyek tern mutatkoz kosz utat nyit ahhoz, hogy szocilis asszisztenseket foglalkoztassanak olyan feladatkrkben, amelyekre nincs adekvt tudsuk s tapasztalatuk /pl. gondozsi kz-pont, bentlaksos otthon rszlegvezetje, csaldgondoz, „terpis munkatrs”, stb./.

Ha viszont kpzettsgnek megfelelen „helyn” alkalmazzuk a szocilis asszisztenst /pl. szocilis adminisztrcis feladatok elvgzsre/, akkor vilgosan lthatjuk, hogy lnyege-sen kevesebb szocilis asszisztensre van szksg, mint amennyit jelenleg a kpzintzm-nyek vente kibocsjtanak / az NCSSZI kimutatsa szerint ma legalbb 24 kpzhelyen folyik szocilis asszisztens kpzs – jelents arnyban oktatsi vllalkozsok keretben/.

 

Szocilis, gyermek s ifjsgvdelmi gyintz:

Ez a kpzsi program, amely jobban a gyermek s ifjsgvdelem terlett clozta meg alkalmazsi terepknt, a szocilis asszisztenshez kpest jval relisabb kpzsi trekvst  kpvisel, s azt a szocilis adminisztrcis-gyintz tevkenysgi krt fedi le, amelyre vals igny van, s amelynek ez a kpzettsgi szint leginkbb megfelel. Nagyon hasznos eleme a kpzsnek a szmtstechnikai-gyviteli s adatfeldolgozsi feladatokra val felkszts. Vlemnyem szerint a szocilis asszisztens kpzst ez a kpzs tudn megfe-lelen felvltani.

 

Mentlhigins asszisztens kpzs:

gy gondoljuk, hogy ez a kpzs nem sorolhat a szocilis szakkpzsek rendszerbe s nincs is olyan tevkenysgi terlet a szocilis alkalmazsi terepeken, ahol ilyen vgzettsg adekvt lenne. Mikzben a mentlhigins ismeretek nyjtsa vitathatatlanul fontos rszt kpezik a humn segt foglalkozsokra val felksztsnek /s ez a kzpfok kpzsekre is igaz/, elhibzott trekvs az, hogy a mentlhigint „szakmstsuk”, nll szakmaknt nevestsk. A kpzsi koncepci korbban az volt, hogy az alapkpestshez nyjtsunk mentlhigins tbblettudst s ezt az alapkpzshez kapcsold terleten hasznostsk.

Azt gondoljuk, hogy ez nem volt elg sztnz a kpzsi piacon, gy a kpzsben rdekeltek lobbiztk ki azt, hogy a „mentlhiginikus” kpzettsg a szocilis gazatban alkalmazsi mozgsteret kapjon. Ezzel nem vitatjuk a mentlhigins tbblettuds hasznt a szocilis munkban, de csak mint szocilis alapdiplomra pl kiegszt kpzettsget tudnnk e terleten elfogadni – akr szakirny tovbbkpzs, akr MA program form-jban. Ez a tbblet jl hasznosulhat a kzssgi szocilis munkban s klnfle preven-cis programokban. Jellegt tekintve azonban ez humn alapdiplomra pl kpzs s nem kzpfok vagy „felsfok” kpzs, amely mgtt nincs kvalifiklt kpzettsg. A mentlhigins ismeret ezeken a szinteken is fontos, de vlemnynk szerint semmi rtelme az asszisztens kpzsnek.

 

A szocilis szakkpzsek rendszerben kerl felsorolsra a csecsem s kisgyermek-nevel-gondoz, csecsem s kisgyermekgondoz, valamint a blcsdei szakgondoz.

E kpestsek a 0-3 ves kor kztti gyermekek gondozsa tern nyjtanak kpestseket.

Azt gondoljuk, hogy ezek a kpzsek az adott szakterleten adekvt s fontos kpzsek, de attl, hogy a blcsdei gondozs rendszere a szocilis gazathoz kerlt, ezekre a gon-dozi tevkenysgekre felkszt kpzsek nem vllnak szocilis kpzsekk, s kpzsi tartalmaik slya sem esik ebbe az irnyba.

Problmaknt vetdik fel az is, hogy egyre inkbb megjelenik egy olyan trekvs, hogy egyes specilis tevkenysgekre, feladatokra val felkszts kpzsi programjait szakkp-zsknt nevestsk, holott ezek kpzsi tartalmukat s szintjket tekintve inkbb tanfo-lyamoknak tekinthetk. Ilyen a szakkpzsi rendszerben nevestett hivatsos nevelszl kpzs, amely a 60 rs nevelszli felkszt tanfolyamhoz kpest 120 ra elmleti rt, 100 ra kszsgfejlesztst s 80 ra gyakorlatot tartalmaz, de sszraszmban s kpzsi tartalmban mg gy sem kzelti meg a szakkpzsek szintjt.

A 4/2004-es ESZCSM rendelet a a kzssgi pszichitriai ellts s a szenvedlybetegek kzssgi elltsa tern a kzssgi gondoz s kzssgi koordintor feladatkrket nevesti, s e feladatok elvgzsre felkszt kpzseket dolgoztak ki. Ha kritikusan megnzzk e programokat, akkor azt ltjuk, hogy a pszichitriai s szenvedlybetegek specilis segtsre kpzd „kzssgi gondoz” elkpzettsgre vonatkoz kritriu-mok inadekvtak, „alacsonyra kalibrltak” /pl. szocilis gondoz-pol vgzettsg mint elfelttel/,  a kzssgi koordintor kpzs pedig nem kapcsoldik a felsoktatsi posztgradulis kpzsi programokhoz.. Hasonl tisztzatlansg tapasztalhat az adsgkezelsi tancsad tevkenysgi terlete kapcsn.

gy tnik, hogy a szaktrca elindult egy olyan irnyba, amely sorn egyes  szocilis elltsi feladatok mentn szk rszkpzsekhez kapcsoltan nevest kpzettsgeket, mikzben ezek nem illeszkednek egy szisztematikusan ptkez kpzsi rendszerbe.

Ebben a megkzeltsben a szocilis munkt vgz nem egy sokoldalan felkszlt kvalifiklt szakember, hanem egy szk mozgster „technikus” /ezen az ton haladva bejsolhat az, hogy gomba mdra fognak szaporodni a klnfle koordintorok, eset-menedzserek, tancsadk, s a szocilis szakma egyre inkbb sztforgcsoldik/.

Nem jelenik meg a szocilis szakkpzsek rendszerben a gyermek s ifjsgvdelmi felgyel, valamint a gyermek s ifjsgvdelmi asszisztens. Ezen kpzettsgek elssorban az otthont nyjt gyermekvdelmi elltsokban  hasznosulnak az intzmnyi nevelsi-gpondozsi ill. reszocializcis tevkenysg kapcsn a neveli munka tmoga-tsban, segtsben.

 

A felsoktatsi kpzsi programok keretben az albbi szocilis kpzsek jelennek meg:

 

Szocilis munks kpzs – fiskolai szinten / BA a kvetkezkben/:

A gyakorl szocilis munka terletre irnyul legtfogbb – ltalnos – kpzsknt szervezdtt. Kpzsi trekvseiben vilgosan kvethet a kzvetlen szocilis munka praxisra val felkszts. Kialaktsa sorn az volt a vrakozs, hogy ez lesz a legsz-lesebb krben alkalmazsra kerl szocilis kpests, s a 80-s vek vgn szletett optimista eljelzsek nyomn sok kpzhelyen jelent meg. Az j ktciklus kpzsi rendszerben a BA belp lesz a szocilis munka s szocilpolitika MA programok fel, gy kpzsi volumene tovbb nvekszik. A kpzsi slypontok vltozsval egyttal az is vilgosan lthat, hogy a BA kpzsi program belpse nyomn a felsoktatsban szervezett rszkpzseknek a szocilis munka terletn nincs igazn rtelme.

 

Szocilpedaggus kpzs:

Mr a felsoktatsban indul szocilis kpzsek kialaktsa sorn is bizonytalanul fogalmazdott meg az, hogy hol van a mozgstere s hatrvidke ennek a kpzsnek a szocilis munks kpzshez viszonytva. Indulskor a gyermekvdelem s iskola intzmnyrendszerhez kapcsold tevkenysgknt krvonalazdott, mikzben a szocilis munks szakma is kereste mozgstert a terleti gyermekvdelemben.

Tapasztalhat volt azonban az, hogy sem a nevelotthoni rendszer, sem az iskolk nem preferltk a szocilpedaggusok alkalmazst, gy a kpzsi volumenhez kpest az alkalmazsi terepek kevs elhelyezkedsi lehetsget nyjtottak. Ennek nyomn indult meg a szocilpedaggusok beramlsa a szocilis munka primer terepeire.. Kritikusan vizsglva a nmet terleten lv szocilpedaggus szakmt azt lthatjuk, hogy mint kpzs s szakterlet jval tgabban jelenik meg, s konvergencia tapasztalhat a kt kpzsi g kztt. Egyre vilgosabban lthatjuk azt, hogy nem volt szerencss a fels-oktatsi szocilis kpzsi rendszerben a kt kpzsi gat kln megjelenteni. A koncep-cionlis ktelyeken tl praktikusan azzal is szembe kell nznnk, hogy a pedaggus kpz intzmnyek egy jelents rsze e kpzs indtsn keresztl ltott a meneklsi utat a pedaggus kpzsek irnti igny vrhat visszaesse kapcsn , mikzben a finanszrozsi – bevteli nyomsok kvetkeztben irrelisan nveltk  a munka melleti szocilpedag-gus kpzsek volument  A felsoktatsi kpzsi rendszer talaktsa sorn felmerlt az, hogy a szocilpedaggus kpzst ki kellene emelni az alapdiplomt nyjt szocilis kp-zsbl s mint szakirnyt az MA programba kellene bevinni megszntetve ezzel azt a nehezen fenntarthat kpzsi kettsget, amely jelenleg fennll /ez egyttal a kpzsi volumen cskkenst is jelentette volna/. Miutn klnfle ellenrdekeltsgek mentn a dntshozk ezt a megoldst elvetettk, vlemnyem szerint a helyzet tovbb csak egy olyan kompromisszummal tarthat fenn, amelyben a szocilis s szocilpedaggus szakma kpviseli megegyezsre jutnak a munkaerpiaci - alkalmazsi terepek meg-osztsban.

 

Szocilis munks kpzs egyetemi szinten/ MA kpzs:

Mr utalttunk arra, hogy az egyetemi szint szocilismunks kpzs kapcsn az alkalmazi oldalrl mindig is mutatkozott egy bizonytalansg, s rendszerint az egyetemet vgzett szocilis munksok ugyanazokban a munka s feladatkrkben kerltek alkalmazsra, mint a fiskolai vgzettsg szocilis munksok s a kzalkalmazotti besorolsi klnbsgen tl nem igazn lehetett klnbsget tenni

/az 1/2000-es nem is tartalmaz olyan alkalmazsi-differencilsi szempontot, amely men-tn megjellhetnnk azokat a munkakrket, amelyeket ezzel a vgzettsgi szinttel lehet csak betlteni/. Ehhez a helyzethez kpest elrelpst jelent a „Szocilis munka MA” szak akkreditcis anyagban megfogalmazd alkalmazsi ajnls. Jl lthat az, hogy az ebben krvonalazd MA kpzs egy ltalnos – „advanced generalist” modellnek megfelel – szocilis munks kpzsi modellt kpvisel s konstrukcijban elssorban nappali kpzsnek kedvez impliklva azt, hogy a BA-bl tlp hallgatk ersebben elmlet orientltak s jelents hnyadban az oktats-kutats, valamint az elemz-szocilis elltst tervez terletek fel fognak mozogni /s egy rszk pedig  PhD kpzsek fel  fog trekedni/. A lehetsges alkalmazsokat vizsglva kzenfekv, hogy mdszertani intzmnyek, szocilis kpzsek, kutat helyek, dntshoz szervek, civil szervezetek, nemzetkzi programok,  s a szocilis kzigazgats lenne a megfelel alkalmazsi terep. Kzenfekvnek tnik az, hogy a gyakorlati szocilis munkban elssorban a kzssgi munka terletn kaphatna nagyobb mozgsteret /mikzben a ktciklus kpzs azon el-nye is rvnyesthet, hogy az MA vgzettsg szocilis munks a BA programon keresz-tl menve brmely szocilis munks feladatkrben foglalkoztathat lesz/.

Az akkreditcis anyagban azonban kt olyan – szmunkra agglyosnak tn - szempont

merl fel, amelyet meg kellene fontolni: az egyik az intzmnyvezeti munkakr MA-hez kapcsolsa, a msik az MA kpzs jelentkezsi felttelben megjelen lehetsg, hogy szocilis alapdiploma nlkl brnilyen BA-vel rendelkez jelentkezhet szocilis munka MA kpzsre ha szocilis terleten dolgozik s legalbb 5 vet ezen a terleten tlttt.

Az intzmnyvezets kapcsn azt gondoljuk, hogy ez az ltalnos MA nem kszt fel, s nmagban nem tesz alkalmass senkit intzmnyvezeti feladatok elltsra. Elhibzottnak tartannk azt is, ha ez az MA kpests elfelttele lenne vezeti lls betltsnek. A msik szempont kapcsn az a problma merl fel, hogy a jelenleg nagy tmegben szocilis elltsban dolgoz ms vgzettsgek ebbe az MA programba lpve a szilrd szocilis szakmai alapok leraksa helyett a BA szintet tugorva pozicionlisan is tlpnk a BA vgzettsg szocilis munksokat, jelentktelentve, rtktelentve a szocilis munka BA diplomt, mikzben k maguk elssorban a gyakorlati szocilis munka alkalmazsi terepein dolgozva alapveten nem azokat a feladatkrket ltjk el, amelyekre ez a MA program felkszten ket /ld. a fentebbi alkalmazsi ajnlsokat/.

 

Szocilpolitikus kpzs/Szocilpolitika MA:

Hossz ideje azzal az ellentmondssal kell szembeslnnk, hogy mikzben az egyetemi szocilpolitikus kpzs jl felptett s magas sznvonal kpzs s jelentsge, szerepe az alkalmazsi terleteken is vilgosan lthat, a potencilis alkalmazk – klnsen az nkormnyzatok – kevs vals rdekldst mutatnak a kpzett szocilpolitikusok irnt. Nem igen tallhatunk olyan llsokat meghirdetve, ahol kifejezetten szocilpolitikus kpzettsg szakembert keresnek s ennek nyomn az e szakon vgzettek egy jelents rsze valamilyen szocilis munks llst tlt be, mikzben nem ez lenne a kpzs clja.

Egyrtelm az, hogy igazi ttrst az hozna, ha az nkormnyzati rendszerben az nkormnyzati szocilpolitikai stratgik alaktsban s az ehhez kapcsold elemz-tervez tevkenysgekben, dntselksztsben  a szocilpolitikus vgzettsg elvrt kpestsknt jelenne meg s a szocilis bizottsgok mellett szocilpolitikai szakrtket alkalmaznnak. Fontos az is, hogy a szocilpolitikai feladatokban rintettek szmra a munka melletti szocilpolitikai MA kpzsi program nyitott legyen s eltren a Szocilis munka MA-tl / ahol  ragaszkodhatnnk a szocilis alapdiploma meglthez/ klnfle vgzettsgekkel rugalmasan lehessen belpni. Ebbl viszont az kvetkezik, hogy szocil-politikus vgzettsggel  szocilis munks feladatkrt automatikusan ne lehessen betlteni

/ez a problma termszetesen nem vetdik fel abban a kpzsi konstrukciban, ahol a Szocilpolitika MA-hez a Szocilis Munka BA-n keresztl vezet az t/.

 

A klnfle szocilis kpestsek s kpzsek ttekintse kapcsn rintennk kell a szocilis szervez szakon vgzettek helyzett. Ez a kpzs 1973-ban indult munka melletti kpzsknt s pontosan tz vvel ezeltt sznt meg a Brczi Gusztv Gygy-pedaggiai Fiskola csongrdi kihelyezett szocilis szervez kpzsnek lezrsval.

A kpzsben kzel tbb szz szocilis szervez vgzett s jrszk az idselltsban, felntt fogyatkosokkal foglalkoz intzmnyekbe dolgozik, mikzben kzlk sokan a ksbbiekben klnfle egyb kpzettsget szereztek /llamigazgatsi fiskolai kpzs, szociolgus, szocilpolitikus kpzs, egyetemi szocilis munks kpzs, szocilis menedzser, mentlhigins kpzsek stb/ s kimozdultak a szocilis szervezk hagyomnyos alkalmazsi terepeirl. Korbban egy minisztriumi llsfoglals szletett a szocilis munks kpestssel val ekvivalencirl, de ennek ellenre bizonytalansg mutatkozik e kpzettsg megtlsben s az alkalmazs kapcsn. Azt gondoljuk, hogy a szocilis szervez kpzs a szocilis szakemberek kpzsnek egy korbbi – az adott krlmnyek kztt ebben a formban megvalsthat – modelljeknt volt jelen. Mint kpzs rendelkezett olyan erssgekkel s gyengesgekkel, amelyek rintettk a kpzsi minsget, de ugyanakkor fontos szerepet tlttt be a hazai szocilis munka fejldsben s kpviseli – klnsen az idsgondozsban s fogyatkossgi terleten – ma is rtkes munkt vgeznek. Kpzettsgk szocilis alapdiplomaknt alkalmazsi szempontbl nem megkrdjelezhet /mint ahogy a 60-s vekben a maihoz kpest eltr kpzsi modellt kpvisel korai pszicholgus kpzskben szerzett diploma legitimitsa sem krdje-lezdik meg/. Tudsuk klnsen a szocilis alapellts terletn jl rtkesthet.


 

Sztakirny tovbbkpzs/Szakirny MA:

A szocilis kpzsek rendszerben jelenleg szakirny tovbbkpzsknt jelennek meg kpzsi specializcik. Szmuk meglehetsen kevs s hinyzik egy olyan tgondolt s a kpzintzmnyek kztt egyeztetett kpzsfejlesztsi program, amely a szakirny kpzsek koherens rendszert prbln kialaktani. Az talakul felsoktatsi rendszer kapcsn clszer  lenne azt is tgondolni, hogy a szakirny tovbbkpzsek helyett a specializcik MA programokknt jelenjenek meg. Amerikai s tbb eurpai kpzsben lehet ltni, hogy az MA programok kt gon futnak: elmleti orientcij MA kpzsek s a szocilis munka alkalmazsi terleteit megclz szakirny MA kpzsek formjban.

Ez utbbiak mintjra munka melletti szakirny MA programokkal vlthatnnk fel a szakirny tovbbkpzseket. Az alkalmazsi terletek kapcsn a ksbbiekben utalni fogunk arra, hogy milyen szakirny kpzettsgekre lenne szksg. Itt szeretnnk kiemelni a mr meglv szocilis menedzser kpzst, amely eltren a terepspecifikus kpzsektl egy tgabb intzmnyvezeti – elltrendszer menedzseri feladatkr elltsra ad kpzsi tbbletet. Kzenfekv az, hogy ennek a kpzettsgnek a megszerzse a szocilis ellt-rendszer vezeti-irnyti, valamint szolgltatsfejlesztsi poziciiban kapjon szerepet.


II.                Alkalmazsi-kpestsi kritriumok az elltrendszerben

 

Kzbe vve az 1/2000-s rendeletnek a szemlyes gondoskodst nyjt szocilis intzmnyekben foglalkoztatottak kpestsi elrsaira vonatkoz mellklett, szembeslnnk kell azzal, hogy a rendelet egyrszt hihetetlen mrtkben kitgtotta az alkalmazsi-kpestsi feltteleket, msrszt teljesen elmosta a klnfle kpestsi szintek kztti hatrokat. Ennek az egyik kvetkezmnye az, hogy rendkvl eltr kpestsekkel rendelkez emberek tltenek be szocilis terleten llsokat, msrszt igen nagy eltrsek mutatkoznak  kpzettsgi szintben egy adott feladatot elltk kztt.

Amikor kritikusan hozznylunk e kritrium rendszerhez els lpsben el kell vonat-koztatnunk a jelen helyzettl s kvetkezetesen kt elvet kell rvnyestennk: az egyik az, hogy az elltrendszer egszre  olyan alkalmazsi-kpestsi kritriumokat kell alkal-mazni, amelyek  a szocilis kpzettsgekhez igazodnak s professzionlis szocilis feladatok elltsra csak szocilis terleten szerzett szakmai kpestseket fogadjanak el

/ha a szocilis munkt szakmaknt prbljuk megersteni, akkor ragaszkodnunk kell ahhoz, hogy ehhez a munkhoz megfelel szakmai felkszltsgre van szksg/.

Ehhez szorosan kapcsoldik az a kvetelmny is, hogy az egyes feladatkrkben elltand feladatokat megfelel kpzettsgi szintekhez kell ktni s vilgosan krvona-lazni kell a tevkenysgek kompetencia hatrait. Szakmai szempontbl tarthatatlan az, hogy ha egy adott feladatkrben nincs kvalifiklt szocilis szakember, akkor azt kevsb kpzett vagy egszen ms kpzettsggel rendelkez emberekkel lssuk el. /orvos hiny esetn nem fog az asszisztens operlni s nem fog a brsgi rnok trgyalst vezetni – s mg hosszasan sorolhatnnk analgikat ms szakmkbl/. Azt, hogy a vals let mit hoz azt sok szempontbl t lehet gondolni s klnfle erfesztseket lehet tenni, de az meglehetsen abszurd, hogy trvnybe vagy rendeletekbe foglaljunk szakmai kptelen-sgeket s ezton konzervljunk olyan helyzetet, amely slyosan srti a szocilis szakma elemi rdekeit s az ellts szakmaisgt. Kzel hsz vvel a szocilis kpzsek fellen-dlse utn nem igaz az, hogy nem lehet szakembereket tallni,  s az llsokat megfele-len kpzett szocilis szakemberekkel betlteni. Ha tudja azt egy nkormnyzat, hogy iskolt nem tud mkdtetni kpzett pedaggusok nlkl, azt is tudnia kell, hogy szocilis elltst sem mkdtethet szocilis szakemberek nlkl. Ha a kritriumok kvetkezetesek, akkor az alkalmaz knytelen erfesztst tenni a felttelek megteremtsre, de ha vg-kp nem tall megfelel szocilis szakembert mg mindig mondhatja a demogrfiai mozgsok miatt ppen feleslegess vl tantnnek, hogy tessk belni az iskolapadba

s szocilis munkt tanulni /az egy msik krds, hogy ehhez milyen tmogatst kap, de ha az nkormnyzati tehervllals is szerepel ebben, akkor taln az arra sztnzi az nkormnyzatot, hogy elssorban mr kpzett szakember alkalmazsra trekedjen/.

Fontos felismernnk azt, hogy a szocilis szakmnak meg kell akadlyoznia azt, hogy a szocilis gazatot ms szakmk munkaerpiaci feszltsgeinek zsilipelsre hasznljk.

Ha arra a krdsre keresnk vlaszt, hogy mi is trtnjen a szocilis elltsban bent lv nem szakkpzettekkel, akkor azt az llspontot kellene kpviselnnk, hogy azok akik hosszabb ideje a terleten vannak s kevesebb mint tz vk van nyugdjig maradhassanak a terleten /de intzmnyvezeti pozicit csak megfelel szocilis szakkpzettsggel lehessen betlteni/. Azok pedig akik mg tartsan a terleten dolgoznnak, de nem rendelkeznek szakirny kpzettsggel egy kpzsi temterv mentn elindulhatnnak szocilis munka BA-ben /e programot lehetne olyan zrt beiskolzs tmogatott kpzsknt szervezni, mint ahogy az OM tmogatta a gygypedaggus kpzst, vagy ahogy a gyermekvdelemben lv pszicholgus hiny felszmolst prbljk jelenleg tmogatott kpzsben megoldani/. Ha ezen az ton indulunk el az meglehetsen nehz lesz s sok ellenllssal fogunk tallkozni, de ha nem szaktunk radiklisan az 1/2000-s ltal legalizlt gyakorlattal, annak slyos ellts minsgi s munkaerpiaci kvetkez-mnyei lesznek s a szocilis kpzintzmnyek egy jelents rszt akr be is csukhatjuk.

A tovbbiakban nzzk meg az elltrendszerben az egyes munka s feladatkrkhz kapcsold alkalmazsi feltteket (flkvr-rel emeljk ki a preferlt kpestseket, zrjelben a mg nem ltez, de szksges szakirnyokat)

 

  1. Szocilis alapellts

 

A szocilis alapellts kiterjed az tkeztetsre, hzi segtsgnyjtsra, csaldsegtsre, s kibvlt a tmogat szolglattal, valamint a pszichitriai s szenvedlybetegek kzssgi elltsval. Az alapellts biztostsa teleplsi nagysgrend fggvnyben differencildhat.

Legkisebb egysgben tanya s falugondnoki szolgltats, kisteleplsi szolgltatsknt jelenhet meg, bvlhet kistrsgi trsuls keretben, nagyobb teleplsen gondozsi kzponthoz ill. szocilis szolgltat kzponthoz kapcsolva.

Falugondnoki szolglat: a falugondnoki tevkenysg elltshoz nem szksges profesz-szionlis kpzst trstani – tanfolyami felkszts nyomn a feladatkr betlthet.


Kistelepls ill. kistrsgi trsulsban szervezett alapellts:

Ez magba foglal tkeztetst, hzi segtsgnyjtst s kistrsgi trsulsban nll csaldgondozi tevkenysget.

Alkalmazsi felttelek:

Terlet

Munkakr

Szocilis kpzettsg

Nem szocilis kpzettsg

Szakirny tbblet kpz.

 

 

 

 

 

tkeztets

Szolgltats szervez

 

 

 

lelmezsi munkatrs

Gondoz

Kisegt

szocilis mun-ks/szocilis szervez, szocilis gondo-z-szervez

 

 

gondoz-pol

 

 

 

 

 

 

 

szakcs

 

 

Konyhai kisegt

 

 

 

 

 

lelmezs vez., diatetikus

Hzi segtsg-nyjts

Gondoz

 

 

 

 

 

Kisegit

szocilis gon-doz-pol

 

 

e.pol

 

 

 

polsi asszisz-tens, kisegt gondoz

Gerontolgiai gondoz

Felntt szakpo-l, geritriai pol

 

nll csald-segt

csaldgondoz

Szocilis munks

Oldal

 
Mennyi is az id?
 
Chat box
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Hnyan is jrtak itt?
Induls: 2004-12-27
 
Szakmai segtsg

Indt gondolatok a segt folyamat rszt kpez problma megfogalmazshoz


LTEZEM:-)
Rajzolj nekem egy brnyt...
\"Nem rdekel, mibl lsz. Azt akarom tudni, mire vgysz, s, hogy szembe mersz-e nzni vgyaiddal.
Nem rdekel, hny ves vagy. Azt akarom tudni, megkockztatod-e. hogy rltnek tnj szerelmeidrt, lmaidrt, s azrt a kalandrt, hogy letben vagy.
Nem rdekel, milyen bolygk krznek holdad krl. Azt akarom tudni, elrted-e mr fjdalmaid kzppontjt, hogy megnyitottak-e mr az let csaldsai, hogy sszezsugorodtl, s bezrkztl-e mr a flelemtl, hogy rhet-e mg fjdalom.
Azt akarom tudni, hogy elfogadod-e fjdalmadat, s fjdalmadat anlkl, hogy elrejtend, vagy mindenkpp megvltoztatni akarnd.
Azt akarom tudni, hogy tudsz-e rlni nekem s nmagadnak, hogy tudsz-e vadul tncolni, az eksztzistl megrszeglve, anlkl, hogy figyelmeztetnl bennnket, legynk vatosak, relisak, s emlkezznk emberi mvoltunk korltaira.
Nem rdekel, hogy igazat beszlsz-e.
Azt akarom tudni, hogy mersz-e msnak csaldst okozni, hogy h maradhass nmagadhoz. Hogy elviseled-e a csals vdjt anlkl, hogy megcsalnd sajt lelkedet.
Azt akarom tudni, hogy hsges vagy-e, s ezltal megbzhat.
Azt akarom tudni, hogy ltod-e a szpsget akkor is, ha nem minden nap pompzik, s, hogy tudod-e Isten jelenltbl merteni leted.
Azt akarom tudni, hogy tudsz-e kudarcaimmal s kudarcaiddal egytt lni, s a tparton llva mgis az ezst Hold fel kiltani: Igen!
Nem rdekel, hol lsz, s mennyi pnzed van.
Azt akarom tudni, fel tudsz-e llni a ktsgbeess s a fjdalom jszakja utn, megviselten, sajg sebekkel, hogy gyermekeidnek mindazt megadd, amire szksgk van.
Nem rdekel, ki vagy, s hogy kerltl ide.
Azt akarom tudni, hogy llsz-e velem a tz kzepbe, s nem htrlsz-e meg.
Nem rdekel, hogy hol, mit s kitl tanultl.
Azt akarom tudni, hogy mi ad neked ert bellrl, amikor kint mr minden msnak vge van.
Azt akarom tudni, tudsz-e egyedl lenni nmagaddal, s hogy igazn szereted-e azt a trsasgot, melyet res ridra magad mell vlasztottl. \"
( Oriah Hegyi lmodoz indin trzsfnk verse)

 

A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG